Rabu, 3 Februari 2010

Nexus One pelengkap Android

Oleh KHAIRUL ANUAR ABD. RAHMAN

Teknologi telefon pintar kini semakin cekap untuk menjadi teman setia penggunanya.

DARI segi reka bentuk, Nexus One mirip kepada HTC Bravo yang dipasarkan di Eropah.

GOOGLE menunaikan janji mereka apabila mula memasarkan telefon pintar, Nexus One yang menggunakan platform Android iaitu sistem operasi sumber terbuka milik Google yang mula diperkenalkan pada 2008.

Telefon yang dibangunkan dengan kerjasama HTC ini dipasarkan sendiri oleh Google.

Dari segi reka bentuknya, Nexus One mirip kepada HTC Bravo yang dipasarkan di Eropah.

HTC terkenal kerana kejayaan mereka menghasilkan telefon pintar ala PDA yang lazimnya didatangkan dengan papan kekunci fizikal dan skrin besar.

Kebanyakan telefon keluaran mereka juga direka untuk mendokong sistem operasi Windows Mobile keluaran Microsoft.

Oleh itu, pasaran mereka disasarkan kepada golongan profesional dan peminat gajet.

Namun, sejak akhir-akhir ini, HTC telah mula ‘berjinak-jinak’ dengan Android bagi mengukuhkan pasaran mereka sekali gus memberi alternatif kepada para peminat telefon mereka.

Ini secara tidak langsung mengukuhkan kedudukan Android di dalam industri ini, menjadikan pelancaran Nexus One tepat pada masanya.

Dari sudut binaannya, telefon milik gergasi enjin carian ini boleh dikatakan hampir sama dengan kebanyakan telefon pintar hari ini.

Dengan berat hanya 130 gram, ia cukup ringan untuk dimuatkan ke dalam poket seluar mahupun kemeja.

DENGAN papan kekunci dan skrin besar serta kamera digital 5 megapiksel, Nexus One ternyata memberi kepuasan.

Saiz skrin telefon kini menjadi salah satu kayu pengukur yang menentukan kedudukan telefon tersebut di pasaran.

Google mengambil kira faktor ini lantas membekalkan Nexus One dengan skrin berukuran 3.7 inci, lebih besar sedikit daripada iPhone.

Skrin lebar jenis WVGA AMLED ini pastinya dapat memberikan kepuasan kepada pengguna khususnya mereka yang sukar membaca tulisan yang kecil pada telefon bimbit.

Dengan kamera 5 megapiksel, ia ibarat berita gembira buat peminat fotografi. Sungguhpun kamera kompak digital sekarang telah mencecah sehingga 10 megapiksel, namun kamera binaan dalam yang lazimnya didatangkan bersamanya masih mempunyai elemen gambar sekitar 3 hingga 4 megapiksel.

Seperkara yang menarik tentang ciri kamera telefon ini ialah pengguna boleh melabelkan lokasi setiap gambar yang diambil menggunakan teknologi AGPS.

Selain itu, ia juga mampu merakamkan video pada 720 x 480 piksel pada 20 bingkai sesaat.

Dari sudut penggunaan kuasa, tidak keterlaluan jika dikatakan telefon ini mempunyai pengurusan kuasa yang baik bagi kategori telefon pintar.

Umum mengetahui penggunaan telefon pintar sering menyebabkan bekalan kuasa bateri agak singkat berbanding telefon bimbit biasa yang hanya mempunyai fungsi asas.

Berbekalkan kuasa yang dipadukan pada bateri 1400 mAH, ia mampu memberikan sehingga tujuh jam masa bercakap dan sehingga 250 jam masa bersedia dengan rangkaian 3G.

Nexus One dibekalkan dengan RAM 512 megabait dan kad storan micro SD 4GB.

Dicuplik dari akhbar Kosmo! bertarikh 20 Januari 2010

Tiada ulasan: