Khamis, 18 Februari 2010

Nenek moyang spesies burung

XU XIANG melihat fosil dinosaur yang ditemui pasukannya di wilayah Xinjiang.

PENGKAJI China berjaya menemui fosil dinosaur karnivor berkaki dua, Haplocheirus Sollers yang hidup 160 juta tahun lalu. Ia dipercayai adalah daripada susur galur pertama haiwan kumpulan burung.

Haplocheirus Sollers tersebut mempunyai rangka seakan-akan seekor burung memiliki tengkorak panjang serta sempit, bisep kuat dan gigi kecil yang banyak membolehkan ia memburu mamalia kecil serta reptilia dengan berkesan.

Fosil yang ditemui di wilayah Xinjiang itu turut memiliki ekor panjang dan tubuhnya adalah sepanjang antara 190 dan 230 sentimeter (sm).

"Ia mempunyai ciri yang unik tetapi terdapat beberapa ciri menyamai seperti seekor burung.

Haplocheirus Sollers akan menggerakkan tangannya dari sisi sebagaimana burung melipat sayap mereka.

"Kepala, tulang belakang, kaki belakang dan tangan juga seperti burung," kata penyelidik di Institut Paleontologi Vertebrat dan Paleonanthropologi, Akademi Sains China, Profesor Xu Xing.

Bagaimanapun Xing berkata, sementara spesies itu mempunyai beberapa ciri bersamaan dengan burung ia juga mempunyai ciri dinosaur karnivor. Ciri yang paling ketara daripada kumpulan itu adalah bahagian depan anggota badannya. Ia adalah pemangsa dan mempunyai tiga kuku pada tangannya.

"Bahagian depan anggota badannya sangat aneh kerana ia pendek tetapi sangat kuat. Cicak primitif, haiwan mamalia kecil dan seperti reptilia berkemungkinan menjadi makanan kepada Haplocheirus Sollers.

"Mereka mewakili permulaan dalam evolusi burung, tetapi mereka bukanlah burung. Anda boleh mengatakan mereka adalah nenek moyang burung awal. Ia secara perlahan-lahan berubah menjadi burung," katanya lagi.

Dicuplik dari akhbar Kosmo! bertarikh 3 Februari 2010

Tiada ulasan: