Khamis, 14 Jun 2012

Kepentingan kata laluan

Penggunaan Internet kini begitu meluas dalam pelbagai aktiviti kehidupan manusia termasuk perbankan, membeli-belah, penyelidikan dan banyak lagi keperluan harian lain.

Sejak kebelakangan ini, terdapat peningkatan dalam penggunaan Internet sebagai medium untuk masyarakat bersosial dalam interaksi yang lebih pantas dan mudah.

Ia sejajar dengan perkembangan laman rangkaian sosial yang ditawarkan dalam alam maya seperti Facebook, Twitter, MySpace dan banyak lagi.

Laman rangkaian sosial itu turut dijadikan lokasi berkongsi multimedia peribadi termasuk muzik, gambar dan video.

Bagaimanapun, agak malang apabila lebih banyak bahan peribadi yang dikongsi bersama dalam alam maya, kita semakin terdedah kepada risiko kecurian identiti.

Kecurian identiti ialah apabila seorang penjenayah mencuri data peribadi rahsia untuk menipu mendapatkan barangan ataupun perkhidmatan dengan menggunakan nama anda.

Sebagai contoh, penjenayah siber boleh membuka akaun bank, mendapatkan kad kredit ataupun memohon lesen memandu dan pasport. Mereka juga boleh terus mencuri wang melalui bank akaun anda.

Justeru itu, penggunaan kata laluan amat penting dalam melindungi data-data penting.

Anda perlu melindungi setiap akaun dalam talian menggunakan kata laluan tetapi perlu berhati-hati dalam pemilihan kata laluan tersebut.

Pemilihan kata laluan sangat penting demi memastikan anda terhindar daripada menjadi mangsa alam siber.

Beberapa langkah perlu diambil kira dalam memilih kata laluan dalam talian.

Bagaimana memilih kata laluan?
  • Pastikan kata laluan yang digunakan mudah diingati untuk menghindarkan anda menulis atau menyimpan dalam komputer.
  • Jangan menggunakan perkataan yang mudah dicari di dalam kamus.
  • Sentiasa menggunakan campuran perkataan huruf besar dan kecil, nombor dan bukan aksara abjad.
  • Anda juga tidak digalakkan untuk mengitar semula kata laluan dan menggunakan kata laluan yang sama untuk akaun berbeza.

Bagaimana memastikan kata laluan selamat?
  • Elak penggunaan kata laluan yang mudah diteka seperti nama pasangan, anak, haiwan peliharaan, nombor kereta dan tarikh lahir.
  • Jangan sesekali memberitahu kata laluan kepada orang lain.  Sekiranya terdapat orang yang menghubungi anda dan meminta kata laluan, anda dinasihatkan agar tidak memberikan butiran peribadi.
  • Apabila membeli barangan dalam talian dan menerima e-mel meminta anda mengesahkan kata laluan baharu pastikan anda menukar dengan segera kata laluan berkenaan.
  • Periksa sama ada perisian keselamatan Internet sentiasa menyekat cubaan penjenayah siber untuk memintas atau mencuri kata laluan anda.

-Kosmo!, www.kaspersky.com.my

Tiada ulasan: