Selasa, 5 Jun 2012

Gerudi

Zaman sekarang adalah zaman oantas dan ringkas. Bukan sahaja peralatan elektronik yang semakin menipis tetapi rekaan perabot rumah juga sudah ringkas.

Walaupun gedung untuk rumah, IKEA merupakan perintis menjual perabot dalam keadaan terlerai tetapi kini kedai-kedai perabot kecil lain sudah menjadi ikutan.

Jangan hanya mengejar gajet telefon terbaharu, disarankan rumah sama ada bujang atau berkahwin memiliki alatan asas melakukan kerja pertukangan.

Tukul dan playar adalah gajet Do It Yourself (DIY) yang agak ketinggalan walaupun ia masih berguna.

Kini, setiap rumah harus memiliki sekurang-kurangnya sebuah mesin gerudi tangan tanpa wayar berkuasa bateri di rumah. Tidak perlu berkuasa tinggi, cukup hanya berkuasa lebih kurang 10 voltan.

Bayangkan jumlah kos yang boleh dijimatkan apabila memiliki sebuah gerudi elektrik. Upah menggantung lukisan dan bayaran membawa sebuah rak buku boleh dijimatkan.

Bagi sesetengah kaum wanita, memutar skru boleh menyebabkan kesakitan pada pergelangan tangan. Oleh itu, pastikan gerudi tangan yang dibeli mempunyai fungsi memutar skru sekali.

Berat juga bukan alasan, banyak model terbaharu gerudi yang boleh disifatkan sebagai ringan.

Rangkaian gerudi tanpa wayar keluaran Bosch mempunayi berat lebih kurang 1 kilogram sahaja.

Mungkin harganya agak mahal tetapi bayangkan penjimatan yang bakal dilakukan dan kepuasan apabila mengetahui bangku yang diduduki oleh anak kita adalah hasil usaha sendiri.

Jika sukar menggunakannya, laman video YouTube banyak mengajar cara-cara mudah menggunakan gerudi tangan secara visual dan mudah difahami selain laman-laman web sedia ada.

Tidak cukup dengan itu, tonton rancangan bual bicara personaliti Amerika Syarikat Martha Stewart.

Antara pengisiannya ada menyelitkan cara-cara menggunakan barang-barang DIY.

Laman web kaedah menggunakan gerudi

home.howstuffworks.com

www.essortment.com

www.wikihow.com/Use-a-Drill-Safely

www.readersdigest.com.au/how-to-use-a-power-drill

www.drilldoctor.com

homerepair.about.com/od/toolsmaterialsyouneed/ht/ht_use_pwrdrill.htm

howjunction.com/177/tools/drilling-without-pain/

-Kosmo!

Tiada ulasan: