Isnin, 16 April 2012

Ubat turun tahap kolesterol dalam kajian





Syarikat farmaseutikal Regeneron Pharmaceuticals Inc. yang berpangkalan di Amerika Syarikat sedang membangunkan sejenis ubat baharu yang mampu mengurangkan tahap kolesterol sehingga hampir separuh bacaan apabila diambil setiap empat minggu.


Antibodi monoklonal yang terkandung di dalamnya meneyekat protein yang dipanggil PCSK9 seterusnya menghindarkan serangan jantung dan strok daripada berlaku.

Pihak Regeneron baru sahaja membangunkannya dalam peringkat permulaan.

Buat masa kini, ia dipanggil REGN 727 dan dihasilkan dengan kerjasama pembuat ubat-ubatan, Sanofi.

Bagaimanapun, menurut data yang dikeluarkan oleh pihak mesyuarat kesihatan jantung Chicago, kesan pengambilan REGN 727 dalam dos tinggi ketika dalam peringkat percubaan merupakan kaedah yang tidak boleh diterima.

"Kadar kolesterol menurun secara konsisten pada awal dua minggu, tetapi pada minggu keempat kamu akan lihat keberkesanan ubat mula berkurangan," ujar ketua penyelidik, James Mckenney.

Penyelidik yang berpusat di National Clinical Research, Virginia berspekulasi bahawa keputusan ujian peringkat terakhir REGN 727 untuk dos dua minggu dapat dihasilkan.

Menurut James, ubat yang diberikan setiap dua minggu itu dapat menurunkan tahap bacaan lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) sehingga 72 peratus.

Tiada kesan sampingan ubat tersebut sepanjang ujian dijalankan.

-Kosmo!

Tiada ulasan: