Rabu, 2 Mei 2012

Antivirus cegah kanser

Satu kajian mendedahkan ubat tahan sakit biasa dan dadah antivirus mungkin penting dalam membantu mengekang pertumbuhan kanser berbahaya.

Penyelidik berpendapat bahawa ubat tahan sakit yang digunakan kebanyakan orang berkeupayaan 'mematikan' sistem komunikasi dalaman tubuh badan yang membolehkan tumor kanser membesar.

Kebiasaannya, virus dorman yang ada dalam tubuh badan manusia sehingga 75 peratus populasi dunia mula aktif apabila ia mengesan sel kanser dan proses pembesaran juga akan berlaku dengan pantas.

Namun, penyelidik mendapati kadar pertumbuhan tumor dapat diperlahankan sehingga 72 peratus dengan penggunaan antivirus dan ubat tahan sakit antikeradangan.

Penyelidik di Institut Karolinska Sweden pula menunjukkan rawatan dengan virus dorman biasa, sitomegalovirus (CMV) dipercayai dapat membantu memperlahankan pertumbuhan kanser otak, payudara, usus dan prostat yang membunuh lebih 43,000 rakyat Britain setiap tahun.

"Menerusi eksperimen, kita dapat mengatasi pertumbuhan tumor kanser dengan antiviral yang dapat membuka ruang kepada pendekatan terapeutik di masa akan datang," jelas Profesor Cecilia Soderberg-Naucler (gambar).

-Kosmo!

Tiada ulasan: