Rabu, 11 Julai 2012

Bagaimana telefon berfungsi

Meskipun penggunaan telefon bimbit telah menjadi seperti suatu kemestian pada zaman sekarang, namun masih ada lagi yang menggunakan telefon talian tetap di rumah.

Tidak kira apa jenis telefon yang anda gunakan, ia mesti dilengkapi dengan mikrofon yang membolehkan anda untuk bercakap dengan mereka yang berada di hujung talian. Mikrofon tersebut menukarkan suara anda menjadi arus elektrik dan menghantarnya kepada telafon yang anda hubungi.

Arus elektrik tersebut mengalir melalui wayar sehingga sampai ke telefon yang anda hubungi. Alat pembesar suara pada telefon yang anda hubungi akan menukarkan kembali arus elektrik tersebut kepada bunyi dan orang yang anda hubungi akan mendengar suara anda.

Sekiranya telefon talian tetap menggunakan wayar untuk menghantar bunyi, telefon bimbit pula menggunakan gelombang radio untuk menghantar isyarat.

Sedikit masa dahulu talian telefon disambungkan pada wayar yang diikat pada tiang telefon namun pada zaman sekarang wayar atau kabel telefon tidak lagi diikat pada tiang sebaliknya ditanam di bawah tanah.

New Straits Times, whyzz.com

Tiada ulasan: